Druk Druk Druk

14 oktober 2017 - Sundsvall, Zweden

Hee lieve blogvolgers,

Eindelijk komt hier weer een nieuwe blog. Ik weet dat ik jullie lang heb laten wachten maar ik had het, zoals de titel al zegt, ontzettend druk. Maar nu hoor ik jullie al denken: Waarmee was je dan zo druk?  Nou dat ga ik jullie in deze blog allemaal vertellen.

Het begon allemaal.....

Tsja waar begon het ook alweer? Ik had natuurlijk het plan om elke dag op te schrijven wat ik had gedaan maar dat plan is een beetje mislukt dus nu moet ik even heel hard nadenken wat ik allemaal gedaan heb de afgelopen weken. Ik ga maar gewoon beginnen met iets en of het in chronologische volgorde is weet ik dan even niet.

In m'n laatste blog vertelde ik dat ik een week vrij had. Dit was eigenlijk een best wel saaie week want iedereen was op school en had stage terwijl ik dus thuis zat. Natuurlijk heb ik toen Spikarna gezien en ik ben nog naar het centrum geweest. Gelukkig hadden we op dinsdag en donderdag wel Zweedse les dus toen zag ik iedereen weer. Alba kwam ook gezellig op visite een paar avonden dus ik heb me opzich niet geheel verveeld.

Dat weekend had m'n huisgenoot bedacht om met een groep naar een natuurgebied te gaan om te wandelen en ik mocht ook gezellig mee. Nou moet ik altijd even 10x nadenken of ik wel wil wandelen maar deze keer zei ik toch maar direct ja want ik wil toch graag wat meer van Zweden zien. We gingen die zaterdag (of was het zondag?) met 2 auto's richting Skeppshamn. Een ontzettend mooi natuurgebied aan zee. We hebben daar een paar uur gewandeld, gepicknickt aan zee en heeeel veel foto's gemaakt. Ik zal ze later toevoegen aan het Zweden fotoalbum. Maar ik denk dat de meeste van jullie ze al op facebook heeft gezien.
Op de terugweg naar huis gingen we met z'n allen naar de Lidl, want tsja we hadden nu een auto dus konden we er mooi even boodschappen doen.
's Avonds hebben we met de halve groep gezellig pasta gegeten, als er Italianen zijn moet je daar natuurlijk wel gebruik van maken en heeerlijke pasta eten hihi!

Die zondag (ja we gingen op zaterdag dus wandelen) had ik niet zoveel plannen maar Alba appte of ik samen wilde lunchen en dat is natuurlijk altijd gezellig.

Op maandag mocht ik dan eindelijk beginnen met stage :D Daar had ik heel veel zin in alleen het vroege opstaan vond ik iets minder leuk. Achja moest ik maar niet juf willen worden he.
Natuurlijk was het best even spannend om naar een school te gaan in het buitenland. Ik had geen idee waar ik heen moest en de school bestond ook nog uit meerdere gebouwen.. De eerste keuze bleek gelijk de goede en ik kon gelukkig mijn begeleidster snel vinden. Ze bracht me naar de klas waar ik de komende weken bij zal stage lopen en ik mocht lekker observeren. Toch best lastig als ze allemaal Zweeds spreken en ik er nog vrij weinig van versta.
Het gaat allemaal heel anders daar op school maar daar zal ik later nog een aparte blog over schrijven voor iedereen die geïnteresseerd is in onderwijs!

Ik werd die dag gelijk voor de klas gegooid om mezelf voor te stellen en de kinderen moesten zichzelf aan mij voorstellen. Uiteraard in het Engels en dat vonden de meesten toch nog best spannend maar gelukkig konden ze wel allemaal hun naam vertellen.
Een aantal leerlingen die wel goed Engels konden namen me die dag mee naar de lunch hal en natuurlijk moest ik bij hun zitten.
Iedere dag die week heb ik bij andere kinderen gezeten, ik had niet eens een keuze want ik werd elke dag wel meegesleept haha. Natuurlijk vond ik dat hartstikke leuk!
Ook kreeg ik een mooi armbandje met de Zweedse kleuren en een bal met de Nederlandse kleuren. De leerling had dit zelf gemaakt bij de handwerkklas.

Stage was dus een groot succes hoewel ik nog wel vrij weinig heb mogen doen en het vooral achterin de klas zitten was. Even terug naar jaar 1 haha.

Verder had ik nog weer Zweedse les die week, maar daar begrijp ik toch echt nog steeds niets van. Na een week stage kan ik het wel beter verstaan maar zelf spreken lukt me echt niet. De uitspraak is zo anders dan Nederlands.
Dus tijdens die les hebben we maar gezellig foto's zitten maken. (Ja ik weet het dan leer ik het ook niet maar die leraar was niet zo goed aan het lesgeven)

Op vrijdag was het tijd om naar Nederland te vliegen. Ik moest terug om op dinsdag (mn verjaardag) een toets te maken. De kennisbasistoets Nederlands. Dus ik dacht laat ik er dan maar een weekje Nederland van maken.
Papa en mama kwamen me halen van Schiphol en ze hadden niet eens een spandoek bij ze. Grootste teleurstelling ooit hoor pap en mam hihihi!
Op zaterdag gingen we gezellig winkelen bij primark, aangezien ik 6 kilo ben afgevallen waren al m'n broeken te groot dus ik had wel nieuwe nodig. En kleding is natuurlijk altijd een goed verjaardagscadeau.
Op zaterdagavond moest Rokkov zingen tijdens de kerkdienst. Het was gezellig om weer even op koor te zijn en ik mocht nog meezingen ook!

Zondag ging ik even bij Adriaan op visite om wat laatste spulletjes op te halen, want tsja die 60 dozen in de opslag waren nog niet genoeg he Adriaan! hihi
En we wilden modern family kijken maar in Nederland is seizoen 8 nog niet eens beschikbaar op Netflix :(  Hier in Zweden gelukkig wel!
Aan het eind vd middag was het tijd om nog een keer mijn verjaardag te vieren. Gezellig taart eten en pizza's maken bij Naomi thuis. Echt heel vervelend zo'n 2e keer je verjaardag vieren.
Maandagavond nam mijn lieve vriendinnetje Robin me mee naar de bios als verjaardagscadeau!  We zijn naar Bella Donna's geweest, een echte meidenfilm! Hij was super grappig en het was weer heel gezellig!

De rest van de week heb ik eigenlijk niet veel bijzonders gedaan en op vrijdag was het weer tijd om naar Zweden te vliegen. Ik vloog vanaf Eelde dus papa en mama konden me mooi uitzwaaien. (Hoewel ik ze niet zag zwaaien moet ik maar geloven dat ze het echt hebben gedaan hihihihi)
Ik vloog eerst naar Kopenhagen en daarna door naar Stockholm. Hier kwam ik rond een uur of 12 aan. Aangezien mijn trein naar Sundsvall pas om 20.06 zou vertrekken had ik een hele middag in Stockholm.
Nadat ik m'n koffer in een kluisje had gedumpt ging ik op zoek naar de oude binnenstad. Wat is Stockholm ontzettend mooi zeg! Echt een aanrader om eens heen te gaan.
Ik heb de kerk bekeken en ben daarna naar het paleis gegaan. Deze was ook van binnen te bekijken dus dat wilde ik natuurlijk zien. Het was inmiddels wel al 15.00 en het zou om 16.00 sluiten. Ik ben nog nooit zo snel door een Paleis gewandeld maar heb in dat uur wel alle kamers gezien! Ondertussen maar een miljoen foto's gemaakt zodat ik in ieder geval thuis nog rustig kan bekijken hoe dat paleis er nou eigenlijk uit zag hihihi.
Verder heb ik gewoon lekker rustig door de stad gelopen en foto's gemaakt. Een paar souvenirwinkeltjes bezocht maar zelfs souvenirs zijn ontzettend duur in dit land pff.

Zaterdag was het eerst tijd om uit te slapen. Gelukkig werd ik wel een beetje op tijd wakker (voor 12 uur) want ik had een appje van m'n huisgenoot of ik mee wilde naar de Lidl. Aangezien de Lidl niet op loopafstand is ben ik altijd erg blij als er een auto geregeld is en ik weer mee mag dus rond 12.30 gingen we die kant op met een auto vol mensen.

Die zaterdag was het tijd om voor de laatste keer mijn verjaardag te vieren. Als cadeautje kreeg ik van mijn huisgenoot en de onderbuurman een gezellig diner. Ik mocht een aantal mensen uitnodigen en de mannen hebben de hele middag in de keuken gestaan voor een drie gangen diner. Zo ontzettend lief!
We zaten daarna zo ontzettend vol dat iedereen haast wel in slaap viel haha maar het feest moest nog beginnen!
Heel wat mensen waren dit weekend weg omdat familie naar Zweden kwam. Uiteindelijk waren er zo'n 20 mensen en dat paste precies in mijn kamer en de keuken. We hebben gezellig gekletst, muziek gemaakt en internationale hapjes gegeten want de meeste mensen hadden wel iets lekkers gemaakt.
Ik heb mooie bloemen gekregen, kaarsjes, zelfgemaakte chocola en een ontzettend leuk notitieboekje die 2 meiden zelf hebben versierd met mijn favoriete zin.

En dan is het nu tijd om de keuken schoon te gaan maken en vanavond is het tijd voor de was. Morgen begint weer een nieuwe week met stage, college, koor en hopelijk weer veel gezellige avonden met vrienden.

Tot de volgende keer! xx

1. Anneke Knevelbaard:
    15 oktober 2017
    Hebben heeeeeel fanatiek gezwaaid potverdrie hihi en wij maar denken dat je ons zag. Spandoek ...... wie weet.