Finland en de dagelijkse bezigheden

13 november 2017 - Sundsvall, Zweden

Hallo lieve volgers,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een blog heb geschreven. De afgelopen weken zijn echt omgevlogen. Time flies when you are having fun!
Na het vieren van mijn verjaardag was het tijd voor de laatste week stage. Het was een drukke week waarin ik nog wat Engelse lessen heb gegeven en vooral heel moe was van het luisteren naar Zweeds (waar ik nog vrij weinig van begrijp).

Ook had ik een kennismaking op mijn nieuwe stageschool. Eindelijk hadden ze voor me geregeld dat ik stage mag lopen op de internationale school. Hier heb ik ook het onderwerp voor mijn scriptie gevonden zodat ik daar eindelijk mee kon gaan beginnen.
Ik ga 2 5th grade (groep 8) groepen volgen tijdens de aardrijkskunde lessen. 1 groep krijgt deze lessen in het Zweeds en de andere in het Engels. Ik ga de resultaten met elkaar vergelijken en proberen te helpen om de cijfers te verbeteren. Het wordt wel een uitdaging want ik ben geen specialist als het gaat om aardrijkskunde maar Engels kan ik gelukkig wel en deze leerlingen ook aangezien het een tweetalige school is.
Daarnaast ga ik ook wat lessen geven in 9th grade. Deze leerlingen zijn 14 jaar en dat is ook weer een nieuwe uitdaging.

30 oktober - Er waren weer mensen nodig om achter de bar te werken. Omdat ik die week vrij weinig te doen had leek me dat erg leuk en samen met een aantal andere internationals hebben we een hele gezellige avond achter de bar gehad.
Dat kan weer mooi op m'n cv.

31 oktober - Halloween.. wat heb ik daar toch een hekel aan. Mensen die zich allemaal verkleden als enge monsters en je vooral willen laten schrikken. Na 1 avond zo'n 10 jaar geleden bij de walibi fright nights heb ik het wel gehad met halloween.
Maar ik werd uitgenodigd voor een feestje en daar kun je natuurlijk geen nee tegen zeggen. Ik vier het dan maar gewoon op de Amerikaanse manier waar je er niet perse eng uit hoeft te zien maar vooral gewoon verkleed moet zijn.

3 oktober - Eindelijk was het zover... we gingen naar FINLAND! In eerste instantie was ik de avond ervoor al heel blij omdat ik eindelijk weer kon auto rijden en niet meer overal heen hoefde te wandelen (ik ben een beetje lui).
Natuurlijk had ik een mooie audi uitgekozen en toen bleek dat we ook nog een grotere zouden krijgen zonder extra kosten was ik helemaal blij want we hadden best wel veel spullen met 5 personen.. en natuurlijk ook gewoon omdat ik van grote auto's hou.

Dus 3 oktober begon met een Zweedse toets maken.. hier was ik binnen een uur mee klaar (ik wist best veel in te vullen hoor). Toen was het tijd om alle spullen in de auto te gooien, boodschappen doen bij de lidl en op naar Finland! Maar 9,5 uur rijden vanaf Sundsvall, isss nietsss!
We hadden een huisje gehuurd en kwamen hier laat in de avond aan nadat we nog even ons buikje vol hadden gegeten bij de McDonalds. Het was nog lang onrustig in het huisje maar Yentl lag lekker te slapen want die was moe van het rijden.

Op zaterdag zijn we de dag rustig begonnen met een gezellig ontbijt. Daarna was het tijd om Rovaniemi onveilig te maken. Nu viel er niet heel veel onveilig te maken want het centrum bestond uit, ik denk, 4 straten en er was vrijwel niemand te vinden. Het was ontzettend glad en we gleden de straten door. Natuurlijk hebben we wat souvenirs gekocht en 1 van de groep moest nog een nieuwe jas hebben dus er was tijd om te winkelen.
Later die dag zijn we naar Santa Claus Village gereden. Mijn droom kwam eindelijk uit.. ik ging DE KERSTMAN ontmoeten!!! Ik denk dat ik de afgelopen jaren al veel mensen, en vooral Adriaan, gek heb gemaakt met mijn gezeur om de kerstman eens te ontmoeten en nu ging het eindelijk gebeuren maaaaar eerst even op zoek naar een toilet.

We zijn begonnen in Santa's Post Office. Hier hebben we allemaal kaartjes geschreven en opgestuurd naar onze familie/vrienden en samen hebben we deze allemaal op de post gedaan. We hadden ook een brief voor de kerstman geschreven en deze mocht ik op de post doen. De meiden van de groep vieren in hun landen geen kerst met een kerstman en vonden dit verder niet zo heel boeiend. De jongens vonden het wel leuk maar aangezien ik ongeveer stuiterde die hele middag mocht ik het doen.

Onderweg naar het gebouw met de Kerstman zijn we de noordpoolcirkel (Arctic Circle) gepasseerd en dit was natuurlijk een fotomoment dus daar hebben we een hele fotoshoot gehouden. Daarna hadden we honger en zijn we eerst wat gaan eten en daarna was het dan toch echt eindelijk tijd om naar de kerstman te gaan.
De rest van de groep wilde deze ervaring niet met mij delen en dus ging ik als enige gek van onze groep in de rij.
Na zo'n 45 minuten wachten was ik aan de beurt en stiekem was het toch een beetje spannend. Ik had verwacht dat het gauw een foto zou zijn en dan hup door naar de volgende maar de kerstman nam echt alle tijd. Hij begon een gezellig gesprek met me in het Nederlands, dan kijk je even verbaasd... Zelf raakte ik er van in de war en volgens mij sprak ik half Nederlands en half Engels maar gelukkig begreep de kerstman alles en hij checkte nog even of ik thuis was met kerst of nog in Sundsvall want de cadeaus moeten wel naar de juiste plek.

Na deze fantastische ervaring was het tijd om de souvenirshop nog onveilig te maken maar deze ging helaas al vroeg sluiten. Dus was het tijd om een lidl te zoeken en boodschappen voor het avondeten te doen. Met een Italiaan in ons midden hadden wij deze avond heerlijke pasta wat mij altijd erg gelukkig maakt.
Die avond hebben we in ons huisje gezellig spelletjes gedaan, wat gedronken en in de sneeuw rond gerend. We love winter! <3

Op zondag was het tijd om een nationaal park te bezoeken maar hiervoor moesten we eerst nog wel 2,5 uur rijden. Iedereen had zich verslapen dus we moesten opschieten. Het werd in Finland al om 15.30 donker en we wilden wel in het licht de wandeltocht doen.
Snel rijden was er alleen niet echt bij deze dag want er lag overal sneeuw en het was glad. We hadden wel spikes maar alsnog was het voorzichtig rijden. Voor mij ook de eerste keer om in zulk weer te rijden maar dat had ik maar even niet verteld aan de rest van de groep.
Na een bijna aanrijding met een rendier zijn we toch veilig aangekomen bij het nationaal park waar we eerst even weer opzoek moesten naar een toilet (ik moet gewoon vaak plassen).

Ik ben niet zo gewend aan hiken en mijn conditie is niet de beste en aangezien er een hele dikke laag sneeuw lag hadden we als groep besloten om de hike van 3 km te gaan doen. Zo zouden we ook voor het donker weer terug zijn bij de auto en konden we daarna ergens in de buurt koffie/thee/chocolademelk drinken want koud was het wel! Tijdens het wandelen had ik het ontzettend warm maar als je dan weer stil zit is het toch wel heel erg koud.
De hike was echt prachtig! Er was verder niemand te vinden en sommige paden moesten we zelf vinden omdat niemand nog door de sneeuw was gelopen. Het was echt een winter wonderland.
Die avond wilden we uiteten in Rovaniemi maar dit was zo ontzettend duur dat we nog maar een avond dankbaar gebruik hebben gemaakt van onze Italiaanse chef :) Hij vind het gelukkig leuk om te koken!

Op maandag zouden we vroeg vertrekken maar met deze groep kun je er vanuit gaan dat dit altijd later is dan gepland. Omdat ik nog wat leuks had gezien in een souvenirwinkeltje in Santa Claus Village zijn we daar nog een keer langsgereden. We hadden geen bepaalde tijd om de auto terug te brengen dus we hadden de hele dag de tijd om naar Sundsvall te rijden. De meiden waren toch ook wel heel nieuwsgierig geworden naar de kerstman en omdat er deze keer geen rij stond zijn we als groep toch nog samen naar de kerstman geweest. We waren met 5 verschillende nationaliteiten/talen en de kerstman sprak ze allemaal. Met ons allemaal had hij een kort gesprek in onze moedertaal. Tsja je bent kerstman of je bent het niet. De 'helpers' konden in alle verschillende talen mensen begroeten.

Na ongeveer een uurtje in Santa Village was het toch echt tijd om weer richting Zweden te rijden. De tank weer vol en gaan met die banaan!
Eenmaal over de grens was het allereerst tijd om koffie te drinken bij IKEA want die hadden we wel gemist hoor na zo'n weekend weg hahaha!

Eenmaal weer thuis was het aan de slag voor school om nog wat achterstallig werk in te leveren.
Op dinsdagavond werden er opeens heel veel berichten verstuurd in de groepsapp en bleek dat we eindelijk het Noorderlicht konden zien dus dat was rennen naar buiten waar ongeveer alle internationals zich hadden verzameld of uit hun raam hingen met camera's.

Verder had ik die week nog wat college's en op zaterdag was het tijd voor nog een Halloween party maar deze keer in the Nations (onze uitgaansgelegenheid).
Eerst kwamen Sonicka, Tynka, Nico, Olli en Klara gezellig eten en pre-party'en en daarna gingen we naar het feest. We hebben langer in de rij gestaan om binnen te komen dan dat we daadwerkelijk binnen waren maar gelukkig was het in de rij ook heel gezellig haha.

Deze week is mijn nieuwe stage begonnen en de komende 3 weken zullen druk worden met werk voor m'n scriptie. Daarna is het tijd om het Zweedse Lapland te ontdekken op onze Lapland trip dus tegen die tijd zal er weer een nieuwe blog komen!

Ik maak een nieuw album met foto's van Finland en zal nog wat foto's plaatsen in de Zweden map. Nieuwe foto's zijn dus in verschillende mappen te vinden straks!

Tot de volgende keer xx

Van reisblog naar fotoboek