De laatste weken in Sundsvall en Lapland

27 december 2017 - Kiruna, Zweden

Hee lieve blogvolgers,

Het is inmiddels al een maand geleden sinds de laatste blog. Mijn doel was om iedere week een blog te schrijven maar dat is dus een beetje mislukt.
Ik heb ook gewoon teveel te doen, beleven en te zien hier! En daarnaast had ik een aantal hele drukke stageweken waarin ik veel lessen moest voorbereiden en geven.

Inmiddels ben ik alweer een week terug in Nederland maar deze blog hadden jullie nog tegoed.

In mijn laatste blog gaf ik aan dat ik 3 weken stage zou hebben, deze weken waren echt ontzettend druk.
Ik liep stage op de Internationella Engelska Skolan (IES). Hier kon ik mijn onderzoek doen voor mijn scriptie en daarnaast wilden ze graag dat ik veel les zou geven. In deze 3 weken heb ik 2 aardrijkskunde leraren gevolgd die beide les geven aan de 7th grade. Drie klassen krijgen aardrijkskunde in het Engels, sinds dit jaar, omdat hun leraar Schots is. De andere 2 klassen krijgen aardrijkskunde in het Zweeds.
Voor mijn scriptie deed ik onderzoek naar de resultaten van deze klassen en hoe deze resultaten verbeterd konden worden want zoals ik al verwachtte waren de resultaten van de klassen die aardrijkskunde in het Engels kregen lager dan de andere 2 klassen.
Daarnaast moest ik zelf ook veel aardrijkskunde geven en dat was nog een uitdaging. Je kunt 7th grade vergelijken met onze brugklas en ze leren dus moeilijkere dingen dan dat ik normaal les over geef op de basisschool. Ik moest me dus echt verdiepen in de stof, het Zweedse lesboek vertalen naar Engels en voor mezelf Nederlands soms en nieuwe manieren van lesgeven introduceren (coöperatieve werkvormen vooral). Het was ontzettend veel werk en ik had weinig tijd voor leuke dingen maar door hard werken heb ik wel mijn stage afgerond met een B wat in Zweden staat voor Very Good (A is het hoogste).

Op 2 december was het tijd voor de internationals party! Wij, als internationals, mochten de bar voor een avond overnemen en onze eigen party organiseren. Van de grote plannen die we in het begin hadden was alleen nog weinig over. Wel hadden we door de hele bar onze vlaggen hangen en moest iedereen bier bestellen in een andere taal dan Zweeds. Bij de bar hingen vlaggen met eronder hoe je bier kon bestellen in die taal.
Zelf moest ik die avond achter de bar werken, aangezien ik dit al een aantal keren had gedaan en wist hoe alles werkte mocht ik iedereen helpen. Als het rustig was bij de bar moest ik rondlopen om te zien of iedereen een goede tijd had en alles nog vlekkeloos verliep. Ik vond het wel een leuk baantje.
In Zweden sluit de kroeg om 2.00 uur maar we hadden nog geen zin om naar huis te gaan. We besloten nog een afterparty te houden met iedereen die die avond had gewerkt en uiteindelijk was ik om 7.00 uur thuis. Ik zeg: geslaagde avond/nacht!

Op 4 december was het tijd voor de Lapland trip! De hele dag druk bezig geweest met inpakken want er moest veel dikke kleding mee. En om 19.30 moesten we op het station zijn waar de bus ons kwam ophalen.

Nu heb ik net een uur lang een blog zitten schrijven maar mijn laptop vond dit blijkbaar geen goed idee waardoor nu alleen bovenstaande nog overgebleven is. Ik ga jullie nu kort vertellen wat we allemaal gedaan hebben in Lapland. (Als kort me lukt)

Dag 1

Na een lange busreis door de nacht kwamen we rond 7 uur aan in Kiruna. Hier kregen we een uitgebreid ontbijt en werden we naar onze accommodatie gebracht. We hadden per groepje een eigen appartementje zodat we ook zelf konden koken. Ik deelde het appartement met mijn vaste vriendengroepje. Omdat Nico niet mee was naar Lapland hadden we hem maar even ingeruild voor Klara haha.

Nadat we onze spullen neergelegd hadden en onszelf opgefrist was het tijd voor een wandeling door Kiruna. Het was ontzettend kou en dit was even wennen. Mijn longen vonden het niet heel erg leuk om de heuvel op te moeten maar ik heb doorgezet, waar ik een aantal maanden geleden sowieso nog had opgegeven. Weer een overwinning voor mezelf. We hebben de kerk bezocht en het stadhuis. Daarnaast hebben we wat winkeltjes gezien maar we moesten vrij snel terug naar het hostel waar kleine busjes op ons stonden te wachten.
Deze busjes brachten ons naar een natuurgebied net buiten Kiruna. Hier gingen we racen op snowmobiles en rijden op een hondenslee.
Als eerste mocht ik met 2 anderen van de groep op een hondenslee. Jeetje wat ging dit snel en wat was de natuur daar toch ontzettend mooi. Dit was een echt winterwonderland. Ik heb weinig foto's gemaakt omdat ik ervan wilde genieten, de plaatjes zitten nog in m'n hoofd.
Erg comfortabel was zo'n slee dan weer niet maar wel geweldig om mee te maken.
Halverwege was een tent waar we koffie en/of thee konden krijgen en even tijd hadden om foto's te maken met de honden. De groep die als eerste op de snowmobiles mochten kwamen ook naar deze plek en het was tijd om te wisselen.

We moesten tijdens het rijden op de snowmobiles op het pad blijven en mochten 30 km/u. Niet zo snel zou je denken maar het was erg heuvelig en dus ging het naar beneden wel echt hard. We reden in een rij en voor mij reed Tynka. Ze verdween steeds verder uit mijn zicht maar ontkent nog steeds dat ze harder reed dan 30 km/u. Ik moet eerlijk bekennen dat ik soms 40 km/u reed en Tynka moest dus nog wel harder dan ik rijden haha. De jongen die bij mij achterop zat vond het vast niet heel erg fijn maar we kwamen veilig aan bij het beginpunt.

Die avond ging een groep naar een meer in de buurt om het noorderlicht te kunnen zien. Klara en ik bleven in het hostel omdat we graag op tijd op bed wilden.
Toen ik bekende stemmen buiten hoorde besloot ik toch even uit het raam te gaan hangen en toen ik de lucht in keek was deze groen! Ik had het al eerder gezien in Sundsvall maar niet zo sterk als nu. Ik ben nog nooit zo hard naar buiten gerend geloof ik en in de haast vergeten een skibroek en jas aan te doen.
Met temperaturen onder 0 was dit toch wel erg fris in een legging en trui maar voor de northern lights had ik veel over. Toen het even minder goed te zien was heb ik gauw warme kleding aangetrokken en ben ik met Klara nog ongeveer een uur buiten geweest totdat we alsnog bevroren waren.

Tijd om te slapen!

Dag 2

We moesten alles weer inpakken en in de bus leggen want deze dag gingen we naar de volgende accommodatie.
Voordat we naar Abisko gingen was het tijd voor het ICEHOTEL in Jukkasjärvi. We kwamen aan bij een houten gebouw en iedereen keek verward om zich heen. Dit was toch geen IJshotel?
Nee dat klopte dit was alleen maar het gebouw om tickets te kopen maar een stukje verder lopen naar de rivier konden we het hotel vinden.
Een guided tour bracht ons eerst naar de opslagruimte van het ijs en daarna toch echt naar het hotel. In het hotel is het het hele jaar -5 graden. Buiten was het op dit moment nog kouder dus we waren best blij met de temperatuur in het hotel.

Leuk weetje:

The name Jukkasjärvi comes from a Sami word that roughly translates as “meeting place by the water”, as the village was historically an important marketplace. At Icehotel, too, meetings take center stage – the meetings between Jukkasjärvi residents and visitors, between different cultures, between people and nature, and between ice and creativity.

We mochten alleen de kamers aan de linkerkant van de gang bekijken maar zo nieuwsgierig als ik en Sonicka zijn konden we het niet laten ook stiekem aan de rechterkant te gaan kijken. Wel alleen in de kamers waar de deur van open was, en dit waren nog veel mooiere/grotere kamers.

Na het ijshotel was het tijd om een Sami familie te bezoeken. Deze familie trekt het hele jaar met de rendieren door de bergen. In de winter wonen zij wel op hun farm in een huis waar ze ook gewoon televisie en internet hebben.
De kinderen gaan naar een speciale Sami school.
In de Sami tent kregen we uitleg over hun leven en zaten we gezellig rondom het vuur. Een erg kleine tent als je het mij vraagt om met heel veel mensen in te wonen.
Daarna mochten we naar buiten om de rendieren te voeren, helaas was het erg donker om goede foto's te maken maar ook dit plaatje zal voor altijd in m'n hoofd blijven.

Die avond zouden we naar onze accommodatie in Abisko National Park. Het basisstation van dit nationale park was alleen gesloten omdat er een virus rondging. The Swedish Vomiting Disease. Een virus dat 2 dagen duurt maar waardoor je 2 dagen vooral op de wc te vinden bent en koorts hebt. Dit wilden we natuurlijk niet en de reisorganisatie al helemaal niet want in de vorige groep was de helft wel ziek geworden.
Daarom kregen we een accommodatie aan de andere kant van het national park en dat vonden we helemaal niet erg. Nu hadden we per groepje een eigen cabin MET een eigen sauna. Op deze manier hoefden we op de sauna avond niet meer in kleine groepjes samen erin maar konden we gewoon met z'n 4. Daarna natuurlijk ook de sneeuw in! Dit hebben we die avond 2 keer gedaan nadat we een kampvuur met marshmallows hadden gehad.

Dag 3

Op deze dag moesten we om 8.30 in de bus zitten, we gingen naar Narvik. De eerste stop in Noorwegen was de fjord. WAUW, het enige wat ik kan zeggen is WAUW!
Ik heb al veel landen mogen zien in mijn 24 jarig bestaan maar dit is denk ik echt het mooiste dat ik tot nu toe heb gezien. Bekijk de foto's zelf maar want meer dan wauw kan ik er niet over zeggen.
Na deze stop reden we door naar Narvik. Hier zouden we tot 13.00 uur hebben om rond te kijken maar dit werd verlengd tot 15.00 zodat ook het museum bezocht kon worden.
Achteraf was dit niet heel slim want om 15.00 uur ging de grens tussen Zweden en Noorwegen dicht vanwege een flinke sneeuwstorm in het nationale park. Ze hadden het zelfs over een orkaan.
De hele tijd werden er tijden gegeven waarop de grens weer open zou gaan maar deze bleef maar verschuiven. Hierdoor hebben we 2,5 dag vastgezeten in Narvik. Omdat we steeds meetings hadden in het hotel konden we niet heel veel meer bekijken en heb ik vooral het winkelcentrum gezien om schone onderbroeken en eten te kopen. Nu vind ik een winkelcentrum nooit zo'n straf maar als je dan op zo'n mooie plek bent is het wel een beetje zonde van de tijd.
Op zaterdagmiddag ging eindelijk de grens weer open en konden we terug naar Abisko. Vier mensen van onze groep waren op donderdag niet mee gegaan naar Narvik maar waren ondertussen met een andere groep van dezelfde organisatie mee terug genomen naar Sundsvall.

Zondagochtend rond 7 uur kwamen we terug in Sundsvall waar Reza op ons stond te wachten. Hij wilde graag onze hoofden zien om te lachen en ook om knuffels uit te delen na ons avontuur.

Die zondag heb ik ook vrij weinig meer gedaan en vooral veel geslapen maar Lapland was echt geweldig!

De laatste anderhalve week

Op maandag hadden we ons laatste etentje met de complete vriendengroep. Olli ging namelijk op dinsdag terug naar Duitsland voor zijn kerstvakantie.
Verder had ik die week nog college en de eindpresentatie van mijn scriptie op stage. Nu alleen hier in Nederland nog inleveren en presenteren, hopelijk is dat dan klaar voor deze opleiding.
Het was ook tijd voor een Lucia viering in de kerk en de laatste barnight in Nations waar ze een muziekquiz hadden, helaas in het Zweeds dus lastig te volgen. Kerstcadeaus kopen moest ook nog gebeuren dus ben ik met Sonicka en Tynka de stad in geweest.
Op zaterdagmiddag was het kerstconcert van het studentenkoor waar ik aan het begin van dit semester ook zong. Natuurlijk wilde ik dit concert graag zien/horen.
's Avonds was de allerlaatste Nackstaparty (we woonden in Nacksta). Dit feestje bestond vooral uit mij, Nico, Sonicka en Tynka in Sonicka's slaapkamer met een fles wijn.

Op zondag was het tijd om Nico zijn spullen in mijn kamer te zetten, hij neemt mijn kamer over, en mijn spullen naar de kelder te verplaatsen. Hierdoor had ik de laatste paar dagen nog een bed wat erg fijn was na maanden op een matras op de grond te slapen.

Maandag ging ik met de trein naar Stockholm. Op het station zaten papa en mama op me te wachten. Zij waren naar Stockholm gereden. Samen hebben we het ABBA museum bekeken en Gamla Stan (het oude gedeelte van Stockholm).
Die avond zijn we naar Sundsvall gereden en op dinsdag heb ik ze de mooiste plekken van Sundsvall laten zien. Zo konden ze zien waar ik de afgelopen maanden met zoveel plezier gewoond heb.

Woensdag moest ik om 5.30 uur Sonicka en Tynka naar het station brengen, het afscheid werd zo lang mogelijk uitgesteld. Het allermoeilijkste was om afscheid te nemen van deze 2 meiden. Ik ontmoette ze op de allereerste dag in Sundsvall en we hebben ontzettend veel dingen samen gedaan. Zij zijn mijn familie daar geworden en mede dankzij deze meiden heb ik zo'n ontzettend toffe tijd gehad.
Ik ga ze ontzettend missen maar gelukkig ga ik in het voorjaar nog een weekend naar ze toe!

Mijn paar maanden in Zweden waren super en dit heb ik toch maar even in m'n eentje gedaan!
Veel foto's gemaakt maar ook veel herinneringen die ik altijd met me meeneem.

Nu ben ik weer terug in Nederland en over 2 dagen krijg ik de sleutel van mijn nieuwe huisje. 1 januari begint voor mij dus een nieuw hoofdstuk, weer een nieuwe start. Er staan alweer een paar reisjes op de planning voor 2018 en daar zal ik ook blogs over blijven schrijven.
Blijf dus lekker lid van de mailinglist want er komen nog wel blogs aan!

Voor alle lezers van mijn blogs, ik hoop dat jullie net zoveel plezier hadden in lezen als ik in het schrijven van deze blogs.
Ik wens jullie alvast een heel fijn 2018 en mogen alle dromen uitkomen!

xx Yentl

1. Lieneke:
    27 december 2017
    Mooi verhaal Yentl, knap gedaan allemaal!
  2. Yentl-Maxime Haveman:
    28 december 2017