Another week in Sweden

26 september 2017 - Sundsvall, Zweden

Hallo lieve volgers,

We zijn weer anderhalve week verder dus ik vond het wel weer tijd voor een blog. Misschien moet ik eens vaker gaan opschrijven wat ik allemaal gedaan heb want ik ben het al haast weer vergeten. De tijd gaat veel te snel voorbij hier.

Afgelopen week was een 'schoolweek'. Hoewel ik eigenlijk amper op school ben geweest want veel college hebben we niet.
Op dinsdag en donderdag hebben we altijd Zweedse les. Ik moet eerlijk bekennen dat ik hier nog weinig geleerd heb want de docent is nou niet heel goed in lesgeven. Het wordt nog erg interessant om de toets te maken aan het eind van het semester.
Op woensdag zouden we college hebben maar de docent kwam niet opdagen. Altijd fijn als je dan wel je best hebt gedaan op een presentatie met een klasgenoot.
Donderdag was het tijd voor muziek! En gelukkig ging die les wel door. We hebben vooral gezongen en gedanst tijdens deze les. Veel leuke ideeën om te gebruiken tijdens muziekles.
We hebben ook nog dramales gehad, ik weet alleen niet meer op welke dag. Leuk om te zien dat hier op dezelfde manier drama gegeven wordt. Ze zeggen dat onderwijs hier heel goed is maar ik denk dat we in Nederland ook zeker niet mogen klagen. Want eigenlijk lijkt het allemaal veel op elkaar.

Deze week zou eigenlijk stage beginnen maar mijn begeleider is ziek dus ik heb een hele week vrij. Maandag gaat wel eindelijk stage beginnen.

Aangezien ik dus zoooooo 'veeeel' college heb heb ik heel veel tijd om leuke dingen te doen. (hoewel ik misschien wel even moet gaan beginnen met mijn scriptie)
Iedere maandagavond zing ik nu in het studentenkoor. We zijn druk aan het oefenen voor ons concert in december. (op facebook heb ik een kort filmpje staan)
Het is best lastig om de Zweedse nummers te zingen maarja zolang de klanken er ongeveer op lijken is het goed haha. Het wordt wel een uitdaging om ze uit m'n hoofd te kennen tijdens het concert.

Verder was er vorige week een internationale foodmarket. Ik voelde me even thuis bij de stroopwafels en kaas. Natuurlijk gelijk 3 pakken stroopwafels gekocht en even gezellig in het Nederlands gekletst.
Grappig om te zien dat iedereen gelijk naar zijn/haar eigen 'land' loopt. Uiteindelijk heb ik als lunch een Franse baguette gegeten, tja toch iets bekends hihi i.p.v. exotisch voedsel.

Op donderdag was er een voetbalwedstrijd. Sundsvall moest spelen. Heel veel internationals gingen heen dus ik dacht leuk dan wil ik wel mee!  Bleek het ook nog gratis te zijn, nou wat wil je nog meer?
We stonden gezellig bij de hooligans op de tribune dus het was een avond zingen/schreeuwen en Alba die naast me met een vlag stond te zwaaien.
Helaas was de wedstrijd verder heel erg saai maar we gaan wel weer heen om 'ons' clubje te supporten want het is toch gratis hihi.

Afgelopen weekend was weer een druk maar gezellig weekend. Op vrijdag hadden we een chique diner (insparkssittning). Dus we moesten er op ons paasbest uitzien. Best lastig als je niet je chique kleding mee hebt genomen maar alle internationals hadden weer erg hun best gedaan. Make-up en een net kapsel doen al wonderen.
Zo'n sittning is nog een heel evenement met een programmaboekje. Mensen die zomaar op hun stoel gaan staan en beginnen te zingen. Mensen die gaan zingen en vervolgens het drankje stelen van hun achter buurman/vrouw.  En het allerleukste was dat de kommission zichzelf kwamen onthullen. Ze hadden een aftermovie gemaakt van alle kidnappingen, vastgetapete mensen en als allerlaatste kwam ons toneelstuk nog voorbij want ze vonden hem toch wel heel erg vet. We hadden ook niet voor niets gewonnen.
Na het diner was het tijd om te feesten zoals altijd!

Op zaterdag hadden we een surpriseparty voor Thomas. Hij was de leider van de internationals en was uitgeroepen tot de beste leider van dit jaar. (Iedere afdeling heeft een eigen leider)
Omdat hij had meegewerkt met de kidnapping van 2 internationals was hij nu degene die gekidnapt zou worden. Iedereen had wat eten en/of drinken meegenomen en we hebben er een gezellige avond van gemaakt met een grote groep internationals.

Op zondag was het tijd om naar de ikea te gaan. We hadden alleen nogal vroeg afgesproken dus we zaten half dood in de bus en hadden spijt van onze beslissing. Het ontbijt bij ikea maakte echter alles weer goed en we konden er tegenaan!  Met een volle kar gingen we naar de kassa en ik heb nu eindelijk een spiegel en meer licht in m'n kamer :D Een vloerkleedje kon ik ook niet laten liggen want het staat veel gezelliger dan zo'n kale vloer.

's Avonds kreeg ik nog visite van Alba, Emmanuel en Vincenzo. We gingen Fika houden! Aangezien de meerderheid geen koffie drinkt hebben wij het met thee gedaan. En iedereen had koekjes/cake mee dus verhongeren doen we nooit.
Ik heb denk ik in mijn tijd hier meer over Italië en Spanje geleerd dan over Zweden maar dat vind ik helemaal niet erg. Ik wil toch wel over de hele wereld leren en religie in Italië was een erg interessant onderwerp.

En dan vandaag..  Vandaag was het tijd voor een avontuur. Althans dat vond ik.
Natuurlijk is hier in Zweden in mijn eentje al een heel avontuur maar ik heb eigenlijk altijd wel mensen om me heen. Alleen iedereen had stage/school en ik ben vrij.
Ik ga niet zo heel gauw ergens heen in m'n eentje maar als ik iets wil doen deze week dan zal ik toch moeten. Dus ik dacht, laat ik 1,5 uur in de bus gaan zitten en het eiland Alnön gaan bekijken. (ja er is een brug, vandaar geen boot maar een bus)

Er was verteld dat het dorpje Spikarna erg mooi zou zijn dus dat wilde ik natuurlijk wel even zien. Na een busreis van 1,5 uur stond ik vervolgens in de middle of nowhere. Gelukkig hebben we allemaal google maps maar het was nog een aardig stukje lopen. Dat ben ik inmiddels wel gewend en ik had m'n wandelschoenen aan dus hup in de benen!
Na een wandeling door het bos en verlaten zandweggetjes kwam ik aan in Spikarna. Een super klein maar heeel mooi vissersdorpje. Er was alleen geen zak te doen xD.  De bus zou pas 2 uur later gaan dus ik had alle tijd om rond te wandelen en foto's te maken. Uiteindelijk ben ik 2 mensen tegengekomen in het hele dorp. Ik had het idee dat het vakantiehuisjes zijn want het was er veel te rustig.
Omdat het zo klein was was ik wel gauw uitgekeken en begon maar weer aan een wandeling. Ik had op de kaart gezien dat er vlakbij een strand was en wie houdt er van de zee? IKKE! Dus hup weer wandelen. (Ik word hier nog sportief hoor mensen)

Ik heb de hele middag misschien 10 auto's voorbij zien komen. Het was ontzettend rustig op het eiland. Ik zou er wel willen wonen. De natuur hier in Zweden is zo ontzettend mooi, ondanks dat ik niet echt een natuurmens ben. Als je hier bent dan word je gewoon een natuurmens.

Aangezien ik deze week vrij ben ga ik waarschijnlijk nog wel wat vaker in m'n eentje op stap want het is helemaal niet zo eng als ik altijd dacht.
Ik ga vanaf nu elke dag opschrijven wat ik heb gedaan zodat ik de volgende keer een betere blog kan schrijven want ik heb echt geen idee meer hihi.

Ik hoop dat jullie hem toch weer leuk vinden deze keer! Laat even een reactie achter, ik vind het leuk om te zien wie het allemaal lezen :)

Tot snel xx

1. Marianne:
    26 september 2017
    Leuk om te lezen. Ga zo door. Toch zeker een 8 waard.....
  2. Tinet:
    26 september 2017
    Leuk!!veel plezier en succes daar.
  3. Lieneke:
    26 september 2017
    Leuk verhaal Yentl, je hebt er al veel meegemaakt.
  4. Anneke Knevelbaard:
    26 september 2017
    Fijn dat we er een beetje "bij" kunnen zijn. Geniet ervan meissie.
  5. Ingrid:
    27 september 2017
    Leuk Yentl, hoop dat je de zweedse taal nog een beetje onder de knie krijgt, volgende keer nog een foto erbij? Of staan die al ergens
  6. Anneke Knevelbaard:
    27 september 2017