De eerste 2 weken in Zweden

14 september 2017 - Sundsvall, Zweden

Hallo lieve blogvolgers,

Hier is dan eindelijk een blog vanuit Zweden! Ik ben hier nu precies 2 weken en heb eigenlijk nog geen moment stilgezeten. Nu mijn laptop eindelijk gemaakt is kan ik dus beginnen met bloggen.

Donderdag 31 augustus kwam ik aan in Sundsvall. Omdat ik later kwam dan de rest vd internationale studenten was er geen pick-up service meer beschikbaar vanaf het vliegveld. Gelukkig heb ik een hele lieve huisgenoot die me op kwam halen en zelfs had geregeld dat ik mijn sleutels al kreeg voor mijn kamer.
Ik maakte gelijk een goede indruk op mijn huisgenoot (ahum). Ik had hem net ontmoet op het vliegveld en we liepen naar de auto. Op weg naar de uitgang lag een rubberen mat met gaten erin waar we gewoon overheen konden lopen. (weetjewel?)
Een beetje jammer van die mensen in Zweden is alleen dat ze een heel groot gat hadden laten zitten ONDER die mat... Dus je kunt nu vast raden wat er gebeurde.. mijn voet kwam precies in dat gat terecht en ik ging om het even grof te zeggen: plat op m'n bek... Goede indruk gemaakt dus..

(Zijn jullie uitgelachen? :D Dan kan ik verder met mijn verhaal)

Die donderdag heb ik niet veel meer gedaan, mijn bank opgehaald zodat ik ergens op kon slapen en ik heb boodschappen gedaan met mijn huisgenoten zodat ik eten en drinken had.
Op vrijdag moest ik naar de universiteit toe. Ik moest een studentenkaart regelen, langs de internationale afdeling voor mijn welkomstpakket (niet zo bijzonder) en wat docenten ontmoeten omdat ik de introductiedagen had gemist.
'S middags kwamen papa en Alle aan in Sundsvall. We zijn naar ikea geweest om nog een aantal meubeltjes te halen en daarna konden we gezellig alles in elkaar zetten en mijn kamer inrichten. Die avond had ik een echte studentenkamer (woehoee).

In het weekend waren er allerlei activiteiten. Als internationals zijn we 1 groot team en in de afgelopen 2 weken hebben we allerlei activiteiten gehad waarin we konden strijden tegen alle andere studenten.
Op de eerste zaterdag was er een voetbalwedstrijd. De meeste jongens hadden zich aangemeld en er waren cheerleaders nodig. Natuurlijk wilde ik wel cheerleader zijn en zingen/dansen naast het veld. (Helaas voor jullie hadden we geen cheerleader pakjes)
Die avond was er een toga party, er waren een aantal studenten die allemaal lakens hadden geregeld en bijna iedereen kwam ook echt in een toga naar het feest. Leuk om gelijk heel veel mensen te leren kennen :)

Die zondag was het ontzettend mooi weer en er waren verschillende groepen die wat gingen doen. Er was een groep die naar het meer zou wandelen en dat wilde ik ook graag zien.
Uiteindelijk zijn we zelfs nog de södra berget (South Mountain) op gegaan en hebben we een hele wandeling gemaakt. We zijn van 14.30 - 20.30 onderweg geweest.

Die week had ik alleen op dinsdag een college dus genoeg tijd om aan veel activiteiten mee te doen. Op maandag begonnen we met de Slip and flip contest.
Lekker naar beneden glijden en dan proberen een ping pong bal in je beker te stuiteren, drinken en dan nog eens je beker proberen om te draaien. Het klinkt heel simpel maar door de harde wind op de berg was het nog niet zo gemakkelijk en ons team heeft dan ook helaas niet gewonnen. Maar gezellig en grappig was het zeker!

Eigenlijk is het die hele week zo gegaan. Ook moest ik vaak op en neer naar het centrum om te zorgen dat mijn laptop gemaakt werd. Hij was namelijk gemaakt en toen was er opeens iets anders stuk dus dat was nogal een gedoe. Gelukkig was het een hele aardige meneer in de winkel die uiteindelijk alles voor me gemaakt heeft :)
Alleen erg jammer dat ik daarvoor iedere keer 50 minuten naar het centrum moest lopen en daarna weer 50 minuten (heuvel op) om thuis te komen. Ik krijg in ieder geval wel genoeg beweging...

In het weekend was het weer feest. En dat betekent in dit huis dat er allemaal visite is. Mijn huisgenoot kan erg goed koken en er komen dan ook vaak vrienden eten. Heb ik even een geluk dat ik dan ook mee mag eten!
Zondag was ik zo lief om voor mijn huisgenoten te koken, ze hadden alleen nogal haast en waren erg stil.. (verdacht, hmm)

Die avond werd er opeens een spoedvergadering georganiseerd voor de internationale studenten. Er waren 2 studenten gekidnapped door de Kommissione, beter bekend als de student maffia. (Ja ze waren echt gekidnapped, met zak over hun hoofd en alles)

We hadden een missie gekregen van de Kommissione. We moesten binnen 2 dagen een toneelstuk in elkaar zetten met als grootste onderdeel: Putin en Trump op een romantische date in het bos. Daarnaast waren er een aantal elementen die erin voor moesten komen.

Nu zal ik eerst even uitleggen wie de Kommissione zijn. Dit zijn de 4 belangrijkste mensen van de commissie binnen de studentenvereniging. Ze hebben baarden, zonnebrillen op en de leider heeft een mega grote garde als staf. (Dit is geen grapje)
Ze komen bijna bij alle activiteiten langs en je hoort ze van ver aankomen. Ze komen in een auto met keiharde muziek en veel getoeter.
Als zij eraan komen moet iedereen op hun knieën gaan zitten en oogcontact met ze maken is verboden! Je mag eigenlijk gewoon niet naar ze kijken. Doe je dit wel?
Dan moet je naar ze toe komen, op je knieën en wordt je vastgeplakt met tape aan anderen die ook iets 'fout' hebben gedaan.
En het wordt hier ontzettend serieus genomen, dus dat is best wel heel erg grappig om mee te maken.

Dus op woensdag moesten we een toneelstuk opvoeren. Ik zal de foto's in een album zetten en hopelijk kan ik de video later plaatsen op facebook want die wil je echt zien! We kregen uiteindelijk zelfs applaus van de student maffia. (en dat is zeldzaam)

Op dinsdag had ik trouwens nog college, want ja ik ben hier natuurlijk om te studeren. We moesten een presentatie maken over het schoolsysteem in ons eigen land. Heel interessant om te zien hoe anders alle systemen zijn en dat je in sommige landen een master moet halen voor beroepen die je bij ons kunt uitvoeren met een MBO diploma. Heel krom is dat eigenlijk, maar ik snap wel waarom we in Nederland ook veel exchange studenten hebben.

Op woensdagochtend was het tijd om naar het zwembad te gaan, want (ik maak weer geen grap) we kregen zwemles!
Onze docent ging ons laten zien hoe hier zwemles gegeven wordt en wij moesten doen alsof we de kinderen waren. Gelukkig was het erg mooi weer en een heerlijke dag om te zwemmen! Na een les van 45 minuten hadden we nog een hele middag de tijd om rond te hangen in het zwembad. Sport en health is hier ontzettend belangrijk. Een goed moment voor mij om mijn conditie te verbeteren. Ik probeer dan ook zoveel mogelijk te wandelen en aangezien ik op de heuvel woon is dat best zwaar.

Aan het eind van oktober hebben we nog een keer les van deze lerares en dan gaan we een hike doen van 5 km op de södra berget. Gelukkig heb ik nog een beetje tijd om aan mijn conditie te werken!

En nu is het donderdag en heb ik heerlijk weekend! Ik heb nog geen idee wat ik ga doen maar er zullen vast weer wandelingen aankomen!

Tot laterssss x

1. Robin:
    Toppertje! Lekker van genieten 😘
  2. Ariette:
    14 september 2017
    Volgens mij heb je het wel naar je zin!
  3. Anneke Knevelbaard:
    Geniet ervan dochter!